Susah Orang Susah


               Siang tadi buat lawatan bersama geng-geng yang duduk dibawah satu kementerian. Pergi melawat peserta (e-Kasih) yang telah mendapat bantuan. Diorang nie miskin, jadi bila dibantu tue nampak macam satu kelegaan pada diri orang gomen macam aku. Walaupun tak seberapa tapi kalau seorang peserta tue cakap macam ini
                “Terima kasih banyaklah pasal sudi bantu pakcik. Tak tau macam mana nak balas jasa encik-encik semua.”

“Tapi kalau boleh bagi lagi laa. Tak cukup lagi nie…”

Aik! tak cukup lagi ker? Isk isk isk. Aku yang kerja kerajaan nie pun tak pernah cukup dengan apa yang ada, inikan pula pak cik nie.

Demi tanggungjawab dan amanah yang diberikan, ada peserta yang dilawat ini dah dibagi bantuan 2 3 kali. Tapi macam itu jugak lah hidupnya. Tak berubah. Entah mana silapnya.

Terdetik dihati ini, aku pernah juga susah (aku tak cakap sekarang aku dah senang). Mungkin lagi susah dari diorang ni tapi tak ada siapa pulak yang bantu. Tapi bila dah kerja kat sini, salah satu tugas aku ialah bantu orang susah ataupun yang memerlukan kesenangan walhal dia tak susah pun. Pelik. Tapi pengalaman jadi susah tue yang ajar aku bantu diorang nie. Ada juga hikmah jadi susah nie kan. (sekali lagi, aku tak cakap yang aku dah senang sekarang)

Bila petang, aku wat kerja kat pejabat sambil layan blues. Terpikir pulak, ramai orang susah dalam dunia nie. Kat luar dunia, rasa-rasanya orang yang paling susah adalah CLONE TROOPER. Diorang nie di klonkan dengan diubah genetiknya agar kurang berdikari. Jadi sentiasa patuh  dengan arahan atasan. Apa akan jadi bila diorang dah pencen kelak ataupun dah berenti dari askar klon nie? Diorang tak pandai berdikari dan kompom akan susah nanti macam mana nak idup sendiri.

p/s : Watak Clone Trooper diatas adalah sebagai contoh orang susah. Aku tak idea nak bagi contoh lain.


2 comments:

  1. bila kita pernah mengalami kesusahan itu sendiri...kita akan amat menghargai nikmat kesenangan..:)

    ReplyDelete
  2. yeah bak kata orang dulu-dulu

    "berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian.."

    ReplyDelete