Khas Buat Kawan Yang Bernama Sahabat


Khas untuk dia yang bernama sahabat.

Jai, dari tingkatan 2 hingga tingkatan 5 aku tak pernah lekang berkepit dengan seorang mamat nie yang wajar aku gelarkan sahabat sejati. Masa dalam kelas pun duduk mesti sebelah dia. Kalau dia kena denda, aku laa yang akan join sekali dan begitu juga bila aku kena denda, dia tak pernah nak bagi aku senang kena denda sorang-sorang. Seingat aku kitaorang tak pernah gaduh..ada sekali pun tue hanya bermasam muka, tak sampai pun sejam.. ermm dalam bab belajar memang kitaorang bersaing. Bab nakal dan kaki bising, memang tak leh lawan kitaorang..

Seorang lagi yang cukup rapat dengan kitaorang ialah Hery. Zaman sekolah memang ragat kita orang dengan mamat nie. Dia join kita punya geng pun start tingkatan 4. Dia memang best. Lengkap korum kesamsengan hingusan kitaorang. Perkara yang besa dibuat bila gen kenakalan tu dirembeskan ialah bising, usik cikgu, mengumpat, usik bukan pompuan menengah rendah tak pun kakak tingkatan 6. Dan yang paling best kalau bab kentut dan jahanamkan member sekelas. Setiap hari mesti ada mangsa yang termalang nasibnya dengan kitaorang. Satu perkara yang kerap kitorang buat zaman sekolah ialah bermalam kat rumah kawan. Gilir-gilir antara kitorang tiga, kekadang member kelas lain pun join gak.. Pe`el menumpang nie kitaorang tegarkan hingga habis sekolah

Zaman abis sekolah kita orang lagi rapat. Kalau bermalam, bukan sehari dua tapi seminggu. Tak ada malu betul. Yang dibuat adalah melepak, merayap ke bandar dan malam-malam lepak main gitar sambil memekak ke dinihari.

Tidak lama lepas tue kitaorang terpisah pasal ada yang masuk u, keluar u dan masuk tingkatan 6. Kalau jumpa pun time cuti sem atau cuti sekolah. Walaupun terpisah, kitaorang tak pernah lost kontek.

Alam perkerjaan pun kami duduk serumah di Serdang Selangor. Mula-mula aku dengan hery dan tak lama lepas tue jai join sekali. Nampak sangat kami memang tak leh terpisah. Hinggalah hery kawin, dan tak lama lepas tue jai pencen jadi bujang pulak. Dan sekarang nie masing-masing sibuk dengan dunia masing-masing. Kekadang jer berjumpa. Kalau tak time raya, time aku turun KL baru bleh jumpa diorang nie. Jai dengan hery kat KL dan aku plak kat Perak.

Tapi apa-apa hal pun aku gembira dan bersyukur berkawan dengan diorang nie. Banyak benda yang kami kongi, belajar dan lalui bersama.. terlalu banyak kenangan unutk diceritakan. Tapi biarlah hanya kami yang tahu dan hargainya.

Rindu plak dengan diorang nie, kalau ada keizinan sok lusa, nak jenguk budak dua ekor nie. Macam mana agaknya keadaaan diorang sekarang nie.

p/s : bahasa dan gaya penceritaan adalah dari hati ikhlas seorang kawan. Tak perlu difahami cuma lihat dari sudut yang bernama memori

No comments:

Post a Comment